شیراز، خیابان داریوش، پاساژ شهر

۰۹۱۷-۴۰۸ ۳۱۷۱
0

سومین مرد ثروتمند چین، لی جون ،استیو جابز شرقی نام گرفت


 

 

بنیان گزار و موسس شرکت شیائومی «لی جون» در ۱۶ام دسامبر ۱۹۶۹ در شهر شیانتائوی استان هوبِی چین به دنیا آمد. بعد از گزراندن دوران تحصیلش سر انجام  در سال ۱۹۸۷ از دبیرستان میان‌یانگ دیپلم خود را گرفت.

 

بعد  تحصیلات‌ دانشگاهی خود را در «دانشگاه ووهان» (Wuhan University) و در رشته علوم رایانه شروع کرد ؛ با نمرات عالی و تلاش و پشت کار دو ساله  دوره‌ی لیسانس را به اتمام رساند. و دو سال وقتی که اضاف اورده بود را به یاد گیری زبان برنامه نویسی رایانه اختصاص داد. و در این مدت با مدیران بزرگی اشنا شد که همگی از مدیران بزرگ چین هستند. و در این دو سال زمینه را برای بنیان شرکت شیائومی ایجاد کرد اما هنوز چیزی را آشکار نکرد. 

 

سر انجام لی جون مدرک لیسانس خود را درسال  1991 دریافت کرد.و بعد از فراغت از تحصیل فعالیت کاری خود را اغاز کرد؛ و در شرکت «کینگ‌سافت» (Kingsoft) به عنوان مهندس استخدام شد. لی جون با تلاش فراوان و انرژی تمام نشدنی خیلی زود به ریاست شرکت کینگ سافت در سال 1998 رسید.

 

 

 

اما لی جون فردی نبود که کوتاه بیاید و همین جا متوقف شود . در سال 2000 یک وبگاه فروشگاهی  کتاب با نام «جویو» (Joyo) افتتحاح کرد .آمازون به دنبال هر راهی برای ورد به بازار چین بود جویو را که رونق گرفته به قیمت 75 ملیون دلار خریداری کرد .

 

 

 

 

لی جون در سال 2007 به بیماری دچار شد و از ریاست گینگ سافت استعفا داد . ولی باز هم از فعالیت و تلاش دست نکشید و در شرکت های  vancl.com و UCWEB سرمایه کرده و به ریاست هیات مدیره UCWEB   که هم اکنون مرورگرهای وب UC Browser  را عرضه می کند در آمد.

 

لی جون هم چنان سخت تلاش می کرد و بلاخره در 6 اوریل 2010 شرکت معروف شیائومی را برای  تولید تلفن های همراه هوشمند ،اپ های موبایل و لوازم مصرفی الترونیکی افتتاح کرد. او به همراه 8 شریک خود ازیک شرکت امریکایی معروف به نام «کوالکام» (Qualcomm) و دو شرکت سرمایه گزاری چینی و یک هلدینگ بزرگ سرمایه گزاری در سنگاپور تامین سرمایه کردنند.و در چند ماه بعد رابط کاربری به نام MIUI را معرفی کردنند.

 

 

اولین محصول شرکت شیائومی :

 

 اولین محصول شرکت تولید گوشی هوشمند (Mi 1)  بود که در اگوست 2011 وارد بازار چین شد. رشد زود هنگام این شرکت آن را به یکی از ثروتمند ترین شرکت های سهامی خاص تبدیل کرد و در سال 2014 سرمایه این شرکت به 45 میلیارد دلار رسید.

 

 

 

به درستی که راز موفقیت شیائومی این است که در کنار نگه داشتن کیفیت ،قیمت مناسبی برای محصولات خود در نظر می گیرد .و این یک سیاست بزرگ و بازار سنجی بی نظیراز لی جون است . و این سیاست لی جون خیلی سریع پای آن را به سایر بازار های موازی مانند لوازم خانگی و خانه های هوشمند،و حتی ویدیو آنلاین کشاند و موفقیت چشم گیری داشت.

 

 

یک مصاحبه از لی جون وجود دارد که زار موفقیت خود را بیان می کند : «وقتی در کینگ‌سافت بودم به مدیران واحد تحقیق و توسعه شرکت‌های موتورولا و نوکیا [که در آن موقع سر پا بودند] چند مورد از نقاط ضعف شرکت‌هایشان را گوش‌زد کردم ولی هیچ‌کدام توجه نکردند و اهمیتی به حرف‌هایم ندادند. همان موقع تصمیم گرفتم اگر روزی شرکت موبایل خودم را راه بیندازم حتما از بازخوردها و نقدها استقبال کنم، تا آن‌جا که ممکن است آن‌ها را به کار بگیرم و ظرف یک هفته جواب‌شان را بدهم.»

 

 

 

دیدگاه شما (0)